Werkwijzen, procedures & structuur
Portefeuilleverdeling
Als portefeuillehouder ben je bestuurlijk het eerste aanspreekpunt voor de onderwerpen die je in je portefeuille hebt. Ambtelijk zijn er ook eerste aanspreekpunten (EA's). In onderstaand schema kun je deze vinden.
Burgemeester
- Bestuurlijke vernieuwing*
- Openbare orde en veiligheid
- Algemene bestuurlijke zaken
- Juridische zaken
- Bezwaar en beroep
- Integrale handhaving
- Bestuurlijke samenwerking
- Communicatie
- Personeel en organisatie*
- Inwonersparticipatie
Economie en Brede Welvaart (OHK)
- MKB, Agrarische zaken & Visserij, bedrijventerreinen
- P10 – De Kop groeit! – Greenport NHN
- Innovatie en circulaire economie
- Gebiedsmanagers en dorpsontwikkelingsvisies
- Personeel en organisatie*
- Kunst, Cultuur en (Wereld) erfgoed
- Recreatie en Toerisme, 100 jaar Zuiderzeewerken
- Bestuurlijke vernieuwing*
- Aanspreekpunt voor Wieringen
Zorg (SHK)
- Zorg
- Welzijn
- Jeugd
- Onderwijs
- Onderwijshuisvesting
- Sport
- Subsidies
- Aanspreekpunt voor Anna Paulowna
Klimaat en openbare ruimte (GroenLinks)
- Openbare ruimte
- Verkeer, vervoer en infrastructuur
- Klimaatadaptatie en milieu
- Dierenwelzijn
- RES / Energietransitie / Warmte
- Inclusiviteit
- Archeologie en monumenten
- Aanspreekpunt voor Niedorp/Winkel
Ruimtelijke ordening (PvdA)
- Ruimtelijke ordening
- Wonen
- Omgevingsvergunningen
- Visievorming
- Ruimtelijke kwaliteit
- Vastgoed en grondzaken
Financiën (D66)
- Financiën
- Dienstverlening
- ICT
- Belastingen
- Arbeidsmarkt en onderwijs
- Werk en inkomen
- Gesubsidieerde arbeid / SROI
- Schulddienstverlening
- Aanspreekpunt voor Wieringermeer
*deze portefeuilles komen terug bij twee bestuurders.
De organisatie van de gemeente Hollands Kroon werkt op basis van vertrouwen en respect. We halen het maximale rendement uit het individu en zorgen hierdoor voor een optimale teamprestatie.
De organisatie
Werken op basis van vertrouwen
De organisatie van de gemeente Hollands Kroon werkt op basis van vertrouwen. We halen het maximale rendement uit het individu en zorgen hierdoor voor een optimale teamprestatie. De verantwoordelijkheid liggen laag in de organisatie. Dat hebben we geformaliseerd in onze mandaatregeling. We zijn er de afgelopen jaren in geslaagd om een goede dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen te leveren. Door vooral ook buiten de bestaande kaders en paden te werken en te kiezen voor gedurfde aanpakken zijn doelen gerealiseerd. We zien dat de samenleving verandert. Inwoners weten steeds beter wat ze willen en wat ze nodig hebben. Vaak weten ze zelfs beter hoe ze dit kunnen regelen dan wij. Al die veranderingen hebben invloed op onze manier van werken. Onze rol als ‘overheidsdienaar’ verandert. Onze toegevoegde waarde vertaalt zich meer in werken mét de inwoners in plaats van vóór de inwoners.
Opgavegericht werken
In 2021 hebben we in het kader van de organisatievisie Focus2023 een start gemaakt met opgavegericht werken. De maatschappelijke opgaven en externe gerichtheid staan daarbij centraal: voortdurend kijken we wat er ‘buiten’ speelt. We sluiten aan of nemen initiatief waar nodig. Daarvoor zijn we begonnen met het verleggen van de focus op vaste procesteams met omlijnde taken, naar focus op opgaveteams die doen wat er nodig is om de opgave om te zetten in resultaten. Zowel proces- als opgaveteams zijn nodig om de doelstellingen te behalen. Medewerkers kunnen in meerdere teams tegelijk zitten omdat de expertise op meerdere vlakken nodig is. De teams werken op basis van zelfsturing en bestaan naast elkaar. We werken dus niet met teamleiders of managers: verantwoordelijkheden liggen laag in de organisatie. Iedereen werkt op basis van de zes kernwaarden: Vertrouwen, Respect, Bevlogenheid, Lef, Contact en Innovatie. Vier programmaregisseurs voeren gezamenlijk inhoudelijk de regie op het verbinden en realiseren van de doelen uit het coalitieakkoord en de begroting. De regisseurs adviseren de teams over hoe zij zaken kunnen aanpakken en bedenken samen met de teams vanuit een integrale visie oplossingen voor complexe kwesties. Daarnaast zorgen zij voor samenhang en borging van de opgaven, activiteiten en resultaten.
Procedure B&W
Vergaderingen
Het college komt elke dinsdag bij elkaar. De ene week is er een informatie-uitwisseling en de andere week een besluitvormende vergadering. Bij een informatie-uitwisseling is er tijd om met elkaar dieper op bepaalde onderwerpen in te gaan, bijvoorbeeld in een themasessie. Daarom worden de collegevoorstellen zoveel mogelijk geagendeerd voor de besluitvormende vergaderingen. Als het mogelijk is vinden de besluitvormende vergaderingen op een locatie in de gemeente plaats. Bijvoorbeeld bij een zorgcentrum, ondernemer, school, vereniging, enzovoorts. Je kunt daarvoor zelf suggesties aandragen bij team Ondersteuning. Na de vergadering bezoeken we onze gastheer of gastvrouw en bepalen zij het programma. Dit kan een rondleiding zijn, een gesprek of activiteit. Het programma eindigt rond 15:00 uur.
Inbrengen van stukken
We verwachten van onze medewerkers dat zij professioneel adviseren en mogelijke (oplossings)richtingen voor een vraagstuk schetsen. Daarbij hoort de medewerker risico’s, kansen en alternatieven aan te geven en zijn/haar advies te formuleren. Het kan voorkomen dat je als wethouder vanuit een ander perspectief een andere oplossing voorstaat. Dat is dan aan jou als wethouder en aan het college om tijdens de bespreking in het college te besluiten. Het betekent niet dat het voorstel dan niet kan worden geagendeerd. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuursadviseur samen met de gemeentesecretaris om te bepalen of het document rijp is voor besluitvorming. De toetsing is dan gericht op kwaliteitseisen. Hierna is het aan het college om te bepalen of het instemt met het voorstel.
Hoe ziet de voorbereiding en de behandeling van de B&W-stukken er uit?
Stukken voor de behandeling in het college op dinsdag, moeten uiterlijk de woensdag ervoor om 8.00 uur digitaal zijn aangeleverd in een daarvoor bestemde map. Jij hebt daar geen rol in. De bestuursadviseur toetst op woensdag en donderdag of de stukken behandelrijp zijn:
- Ondersteunt het voorstel een goede besluitvorming?
- Is het een integraal voorstel?
- Wordt het besluit voorgelegd aan het juiste orgaan?
- Is het besluit helder en juist geformuleerd met goede argumenten en (indien van toepassing) kanttekeningen en alternatieven?
- Blijkt met wie en op welke wijze communicatie (en participatie) over het besluit plaatsvindt (en/of al heeft plaatsgevonden)?
- Wordt rekening gehouden met politieke gevoeligheden, belangen, historie en ontwikkelingen?
- Past het voorstel in het coalitieakkoord, collegeprogramma, begrotingsdoelstellingen en onze filosofie?
- Zijn de financiële consequenties goed in beeld gebracht?
- Staan er geen storende spel- en grammaticafouten in het stuk en is het prettig leesbaar?
Vervolgens maken we de agenda op. Op vrijdagmiddag zijn de vergadersets meestal compleet. Deze worden aangeboden in iBabs; een digitaal vergadersysteem waar je alle stukken kunt inzien, terugkijken, voorzien van aantekeningen, enzovoorts. Het kan zijn dat er op maandag nog stukken aan de agenda worden toegevoegd. Daarover word je dan geïnformeerd. Van de indieners van voorstellen verwachten we dat ze een voorstel voorafgaand aan behandeling in de collegevergadering met jou hebben afgestemd. Dinsdagochtend om 9.00 uur start de collegevergadering. We hebben een vertrouwelijke en openbare agenda. Uitgangspunt is zoveel mogelijk alles op de openbare agenda. In de agenda maken we onderscheid in ingekomen stukken en college- en raadsvoorstellen. Ingekomen stukken zijn vaak memo’s voor de raad of bijvoorbeeld antwoorden op politieke vragen. Het zijn altijd onderwerpen waar geen formeel besluit over genomen hoeft te worden. Alle geagendeerde stukken worden behandeld. Stukken worden per portefeuillehouder op volgorde geagendeerd:
- burgemeester
- 1e loco
- 2e loco, enz.
Wel is er daarbij onderscheid tussen zogenaamde conform- en bespreekvoorstellen. Conformvoorstellen zijn voorstellen waarover geen inhoudelijke discussie wordt verwacht, maar deze kunnen altijd naar bespreken worden verplaatst. Voor de bespreekvoorstellen geldt dat de betreffende portefeuillehouder als eerste het woord krijgt en dat deze een toelichting geeft op het voorstel. De overige collegeleden krijgen daarna de mogelijkheid om vragen te stellen aan de portefeuillehouder.
Als tot besluitvorming overgegaan kan worden, wordt bepaald welk besluit genomen wordt. Er zijn drie mogelijkheden:
- conform advies;
- conform advies met tekstuele wijzigingen;
- keuze voor een in het voorstel aangegeven alternatief, en daarmee contrair gaan aan het advies
- het stuk wordt teruggenomen (als voor een stuk geen meerderheid in het college bestaat, wordt het stuk beschouwd als ‘niet ingebracht’).
Dinsdagmiddag worden de behandelde stukken, en de daarbij genomen besluiten verwerkt. De medewerkers worden door de bestuursadviseur op de hoogte gebracht van de genomen besluiten. Ook eventuele opmerkingen worden dan aan de medewerkers meegegeven. Dat zijn aanwijzingen of aantekeningen waaraan wel een gevolg gegeven moet worden, maar die niet op de openbare besluitenlijst thuishoren. Dinsdagmiddag volgt een mondelinge terugkoppeling over de vergadering aan de organisatie. Dit doet de gemeentesecretaris in de zogenaamde HK-flits. Dat is een tweewekelijks (digitaal)bijpraat moment van en voor de organisatie om bijgepraat te worden over allerlei ontwikkelingen.
Programma overleg
1 x per week op de maandag is er een (digitaal of hybride) Programmaoverleg. Hierin wordt per programma integraal overleg gevoerd tussen de bestuurder en de organisatie.
Er zijn vier programmaoverleggen, waarbij het kan voorkomen dat een wethouder bij meerdere moet aansluiten omdat hij of zij bij verschillende programma’s betrokken is. Daar houden we in de indeling en agendering rekening mee.
In het programmaoverleg worden per programma de lopende zaken besproken, dus: college-/raadsvoorstellen die in de pijplijn zitten (hoeft niet per se die week te zijn, liever eerder in het proces), ontwikkelingen in de opgaven, moties, amendementen, toezeggingen en lopende dossiers of ontwikkelingen.
In dit overleg schuiven aan: de portefeuillehouder(s), de EA, communicatieadviseur, de programmaregisseur, collega’s die een voorstel (of iets anders) inbrengen ter bespreking of collega's die gevraagd zijn aan te schuiven i.v.m. een bepaald onderwerp.
Als acute vraagstukken ontstaan vanuit de bestuurders kunnen deze ook hier worden besproken. Urgentie en handelen wordt vervolgens in samenspraak bepaald.
Voor elke wethouder wordt één vaste adviseur aangewezen als eerste aanspreekpunt (EA). Deze EA is de komende bestuursperiode verantwoordelijk voor het soepel verlopen van het programmaoverleg.
Andere soorten overleg
Tactisch overleg
Deelnemers zijn de bestuurder, EA, medewerker team Ondersteuning, stategisch communicatieadviseur.
De opzet:
- weekagenda bestuurder; is er nog informatie nodig
- persmomenten/profilering (reputatiekalender)/speeches
- vragen van en aan de bestuurder
- voortgang moties en toezeggingen (inhoudelijk bij Programmaregie, proces bij EA)
- wat verder ter tafel komt
De EA bereidt het tactische PO voor, zit het voor en zet zaken uit in de organisatie.
Bilateraal overleg portefeuillehouder en directielid
Dit overleg vindt eens in de twee weken plaats. Het is een kort en informeel overleg waarin allerlei lopende zaken B&W – DT aan bod kunnen komen (strategisch, politiek, knelpunten in prioriteitstelling, personele zaken enzovoorts).
Strategisch overleg college-directie
Ieder kwartaal wordt een strategisch overleg ingepland tussen college en directie (collectief).
Themabijeenkomsten
Daarnaast worden themabijeenkomsten ingepland voor het college. Thema’s kunnen zowel door bestuurders, directie als medewerkers worden voorgedragen. De directie is verantwoordelijk voor de voorbereiding. Themabijeenkomsten kennen een reflectief karakter, bieden ruimte voor bestuurlijke duiding en ‘richtinggevende uitspraken’.
De gemeente heeft z'n huishoudboekje goed op orde
P&C cyclus
De cyclus van de begroting begint met de kadernota. Daarin geeft de gemeenteraad (met hulp van het voorbereidende werk van de ambtelijke organisatie) de kaders aan voor de begroting van het volgende jaar. Nieuwe beleidsvoorstellen, financiële ontwikkelingen en her-prioritering worden in beginsel voor het eerst gepresenteerd in deze kadernota. Het geeft de raad ook de gelegenheid om aan het college opdrachten te geven, die verwerkt moeten worden in de begroting. De begroting geeft aan hoe de middelen voor het komende jaar worden ingezet. Ook geeft de begroting een doorkijkje naar het meerjarig perspectief. Gaandeweg een jaar wordt gerapporteerd over de financiële stand van zaken. Dat gebeurt in de bestuursrapportage halverwege het jaar en zo nodig ook in afzonderlijke rapportages wanneer hier aanleiding voor is (meevallers, tegenvallers, onverwachte gebeurtenissen). Uiteindelijk wordt de verantwoording in de vorm van de jaarrekening in het voorjaar van het jaar erop opgeleverd.
Het aanleveren van de gegevens voor de tussen (en eind-) rapportages gebeurt door de ambtelijke organisatie. Per inhoudelijk onderwerp worden ze door de teams en de directeur bedrijfsvoering met de portefeuillehouders besproken en voorbereid, voordat ze ter besluitvorming worden aangeboden aan het college.
Hieronder vind je een voorbeeld: zomer 2022 kaderstelling voor begroting 2023 = kadernota zomer 2022 Tussenrapportage voortgang begroting 2022 = bestuursrapportage
najaar 2022 begroting voor 2023 = programmabegroting
voorjaar 2023 verantwoording uitvoering begroting 2022 = jaarrekening
De ambtelijke organisatie werkt met RGA’s (resultaatgerichte afspraken). De doelstellingen uit de begroting worden vertaald in een RGA zodat duidelijk is wie zich hier mee bezighoudt, wat de stand van zaken is en hoe verschillende RGA’s zich tot elkaar verhouden. Alle medewerkers zijn in principe zelf verantwoordelijk om over hun RGA’s af te stemmen met de portefeuillehouder(s). Daarnaast bespreken de vier programmaregisseurs inhoudelijk de voortgang van de RGA’s met de diverse teams. Als het nodig is, kan dit ook leiden tot afstemming met de portefeuillehouder.
Praktische zaken
Plaats- en tijdafhankelijk werken
Alle medewerkers van de gemeente Hollands Kroon werken flexibel en plaats- en tijd onafhankelijk. Op de twee kantoren (in het bestuurscentrum van MFA De Ontmoeting en het Kroondomein) heeft niemand een eigen of vaste werkplek. Het staat de medewerkers vrij om hun werkzaamheden uit te voeren op een plek die ze zelf bepalen (thuis, op kantoor of op een locatie elders). Ook de leden van het college hebben geen eigen werkplek. Het staat je vrij om werkzaamheden uit te voeren op de plek die jij wilt. In het bestuurscentrum zijn vergaderruimtes beschikbaar die je via de collega’s van team Ondersteuning kunt reserveren.
Faciliteiten
Alle wethouders ontvangen: • een app op de telefoon voor toegang tot MFA de Ontmoeting en het Kroondomein • een smartphone • een iPad/laptop Op je smartphone installeren wij de Mitell-app. In deze app zijn alle mobiele nummers van de medewerkers en collegeleden opgenomen. Je kunt hiermee dus iedereen bereiken. Al onze medewerkers bezitten een mobiele telefoon. Op je iPad installeren wij iBabs. iBabs is het programma waarin jouw overleggen en de hierbij behorende documenten worden ingevoerd en opgeslagen. Je hebt dus altijd je documenten bij de hand. Zowel voor de smartphone, iPad en laptop geldt dat je zelf verantwoordelijk bent voor de inrichting en het beheer. Je kunt dus zelf bepalen welke programmatuur en apps je wenst te gebruiken. Uiteraard kunnen we je adviseren over gebruik en handige hulpmiddelen.
Digitaal werken
De bedrijfsfilosofie en het bestuurlijk uitgangspunt is: ‘digitaal, tenzij’. Vanuit efficiency en kostenbesparing (tijd en middelen) proberen we zo min mogelijk gebruik te maken van papier. Wat digitaal kan, doen we ook digitaal. Dat doen we via Office 365. Denk aan je e-mail, documenten (maken en delen), vergaderen via MS Teams enzovoorts. Wanneer je hulp nodig hebt bij digitaal werken en papierloos vergaderen horen wij dat graag. Verschillende medewerkers in de organisatie kunnen je hierbij op weg helpen.
Agendabeheer
Het is voor jou en de organisatie van groot belang dat je agenda op orde is. Welke afspraken heb je, wie kan en moet je ondersteunen, welke stukken heb je nodig, moet je een relatiegeschenk meenemen of ga je op bezoek bij een 60-jarig huwelijk. Allemaal onderwerpen die op je af gaan komen. Je agendabeheer wordt verzorgd door team Ondersteuning. De medewerkers van het team ondersteuning plannen afspraken voor je, houden rekening met reistijd en kunnen je eigen wensen verwerken (vrije dag, vaste momenten dat je niet gestoord wilt worden, lunchtijd, enzovoorts) Het is van belang dat je duidelijke afspraken maakt. Uitgangspunt is dat je niet zelf je agenda gaat vullen maar dat de collega’s van team Ondersteuning je op dit punt ontzorgen. Hierdoor zijn ze op de hoogte van jouw agenda maar kunnen ze ook zorgen voor aanpassing, afmelding of vervanging bij ziekte.
Bezoek
Wanneer je bezoek verwacht in het bestuurscentrum van MFA de Ontmoeting, meldt men zich in beginsel in beneden in het gebouw (bij de zuil). Het bezoek wordt dan naar boven verwezen en opgevangen door team Ondersteuning. Zij brengen je op de hoogte van de aanwezigheid van het bezoek en brengt het bezoek naar je toe.
Koffie/thee en lunch
In principe worden koffie en thee niet voor je verzorgd. Je kunt zelf bij de verschillende automaten halen wat je wilt; koffie en thee zijn altijd beschikbaar. Uitzondering op deze regel is wanneer je extern bezoek ontvangt. Je bent zelf verantwoordelijk voor de lunch. Je kunt dit van huis meenemen of zelf halen in een winkel naar keuze. Uitzonderingen hierop zijn lunchafspraken die door het secretariaat of op jouw verzoek worden gemaakt. Dit lees je in je digitale agenda.
Yammer
Als intern communicatiemiddel maken wij gebruik van een intern sociaal netwerk: Yammer. Medewerkers kunnen hierop (korte) berichten plaatsen, waarop andere medewerkers kunnen reageren. Yammer is een app die alleen intern zichtbaar is, dus waar alleen de organisatie toegang tot heeft. De buitenwereld heeft dus geen toegang tot de verstuurde berichten en kan deze dus niet zien. Op Yammer is het mogelijk om aan de hele organisatie berichten te versturen, maar er zijn ook deelgroepen voor specifieke onderwerpen. Nieuwe medewerkers stellen zich hier voor, nieuws vanuit de directie wordt gedeeld, maar ook nieuwe ontwikkelingen van teams of programma’s.
Post
In principe ontvang je alle post digitaal. Alleen brochures en tijdschriften die niet geregistreerd hoeven worden ontvang je in je postvakje bij team Ondersteuning. In veel gevallen ontvang je een kopie van een brief. De originele versie gaat naar de behandelend medewerker. Hij of zij verwerkt de brief en treedt wanneer nodig met je in overleg over de behandeling of afhandeling. Dit geldt ook voor e-mails die je op je eigen mailadres ontvangt van inwoners, bedrijven of instellingen. Alle uitgaande post wordt gedigitaliseerd opgeslagen.
De directie
De directie van de gemeente Hollands Kroon werkt op basis van gelijkwaardigheid. De eindverantwoordelijkheid ligt bij de gemeentesecretaris. De directie heeft de taken als volgt verdeeld:
- gemeentesecretaris/algemeen directeur: bestuur, medezeggenschap en algemeen management.
- directeur leefomgeving: ontwikkeling, strategie en projecten, openbare ruimte en ruimtelijke ordening, projecten en veiligheid.
- directeur dienstverlening en bedrijfsvoering: bedrijfsvoering, financiën, ICT, communicatie, HRM, in- en externe dienstverlening, sociaal domein.
- gedeeld: strategie, organisatieontwikkeling en visie.
Bij afwezigheid van de gemeentesecretaris neemt één van de twee directeuren de rol van loco-gemeentesecretaris op zich.
Functioneren medewerkers
Als bestuurder heb je verschillende rollen. Uiteindelijk ben je als college, dus niet als individu, werkgever van de in dienst zijnde medewerkers. Dit is een verantwoordelijkheid die je niet moet onderschatten. Jullie zijn verantwoordelijk voor het collectief. In Hollands Kroon hebben we een strikte scheiding tussen de verantwoordelijkheid voor de organisatie (directie) en de verantwoordelijkheid voor beleid en politiek/bestuurlijke doelen (college). Wanneer je ontevreden bent over het functioneren van een medewerker of een groep medewerkers bespreek dit dan met de directie. De directieleden kunnen handelen en optreden wanneer ze dit noodzakelijk achten. Wanneer je dit zelf doet komt je in een zeer moeilijke positie terecht. Zoals eerder gesteld: je bent als wethouder, geen bestuursorgaan en kunt dan ook niet optreden of acteren op dit vlak. Gebruik je invloed op directieniveau om eventuele onvrede weg te nemen of doelen te bereiken wanneer het over het functioneren van medewerkers gaat. Ga niet zelf handelen of goed bedoelde gesprekken aan.